cropped-beeld-geel-roze.gifTijdens de tweede maand van de opleiding verpleegkunde op een relatief kleine school in het noorden van Nederland kregen de studenten van hun docent een schriftelijke overhoring. De serieuze, hardwerkende leerlingen werkten de vragen redelijk gemakkelijk af. Tot de laatste vraag: ‘Wat is de voornaam van de vrouw die de school schoonmaakt?’ Dit moest een grap zijn. De leerlingen hadden haar allemaal voorbij zien komen: een lange vrouw met donker haar van ongeveer 50 jaar oud. Maar hoe moesten ze haar naam weten? Iedereen liet de vraag open. Vlak voor het einde van de les vroeg een van de leerlingen of de laatste vraag ook mee zou tellen in de beoordeling van de overhoring. ‘Absoluut’, zei de docent. ‘In jullie carrières gaan jullie gigantisch veel mensen ontmoeten. Elk van hen verdient jullie absolute aandacht en zorg, ook al is het enige wat je doet lachen en gedag zeggen.’

De vrouw heette Marieke – een naam die velen van de studenten altijd is bijgebleven.

Niet alleen voor verpleegkundigen is het belangrijk om aandacht te geven aan vreemden. Wie zou jij kunnen ontmoeten binnen je bedrijf? Wellicht die ene persoon die altijd gedag zegt, maar met wie je nooit hebt gesproken, of bijvoorbeeld de dame naast het cappuccinoapparaat. Maak vandaag eens een praatje met twee onbekenden.

Even stilstaan is vaak al een hele vooruitgang …

 

Bron: coachingskalender van vandaag, 25 oktober 2014